BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, February 4, 2011

SITUASI:


Hari ini saya dibawa berjalan-jalan ke Kota Bharu oleh abang saya. Perjalanan daripada Machang ke Kota Bharu mengambil masa lebih kurang satu jam. Ketika saya asyik melihat permandangan di sepanjang perjalanan ke Kota Bharu, saya terdengar perbualan antara abang saya dan isterinya. Tiba-tiba saya terdengar satu ungkapan yang agak janggal dek telinga saya, iaitu:

"Abang, cuba abang tengok rumah tu. Ada seketul rumah tu jer kat tengah-tengah sawah. Biar betul".

ULASAN:

Sepanjang saya menulis diari mengenai kesalahan bahasa, kesalahan yang paling banyak saya kesan ialah kesalahan dari segi penggunaan penjodoh bilangan. Mungkin masih ramai masyarakat kita yang belum mahir menggunakan penjodoh bilangan. Namun begitu, ada juga segelintir daripada masyarakat yang terikut-ikut dengan dialek yang mereka gunakan. Penjodoh bilangan bagi rumah ialah sebuah rumah dan bukannya seketul rumah. Oleh sebab itu, kita perlu berhati-hati semasa bercakap kerana bahasa mencerminkan bangsa kita.

0 comments: