BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 22, 2011

KUIH-MUIH

SITUASI:
Cerita kali ini berlaku semasa saya dan rakan-rakan mengadakan perbincangan dalam kumpulan untuk kelas EDU. Pensyarah kami iaitu Dr. Idris Mohd Radzi menyuruh kami memperbetulkan kesalahan yang kami lakukan semasa merangka Rancangan Pengajaran Harian. Kami hanya mengambil masa sekejap sahaja untuk memperbetulkan kesalahan tersebut kerana hampir keseluruhan Rancangan Pengajaran Harian yang kami hasilkan adalah betul. Oleh itu, kami berbual-bual kosong sementara menunggu rakan-rakan dari kumpulan lain memperbetulkan tugasan mereka.
Ketika itu kami berbual-bual mengenai kuih-muih (kebetulan kami belum makan dan berasa lapar). Saya dan rakan saya yang juga berasal daripada Kelantan menyebut sejenis kuih iaitu ‘Kuih Kato’. Namun begitu, kawan saya dari Terengganu dan Selangor tidak mengetahui tentang kuih tersebut. Oleh itu saya dan rakan saya yang berasal daripada Kelantan memberi gambaran mengenai kuih tersebut kepada mereka. Akhirnya kawan saya daripada Terengganu mengetahui kuih tersebut tetapi dia mengenalinya sebagai ‘Kuih Kapur’ dan bukannya ‘Kuih Kato’. Sementara kawan saya daripada Selangor tidak dapat mengenalpasti kuih yang dimaksudkan kami semua.



ULASAN:
Berdasarkan situasi di atas, saya dapati Bahasa Melayu sebenarnya luas dan sebutannya pula berbeza mengikut daerah atau negeri. Contohnya di Kelantan kami menyebut kuih tersebut sebagai ‘Kuih Kato’ manakala di sebelah negeri Terengganu memanggilnya ‘Kuih Kapur’. Sebenarnya apa yang ingin disampaikan oleh kami adalah benda yang sama, tetapi disebabkan perbezaan negeri maka kami semua keliru dengan nama lain bagi kuih tersebut. Sementara kawan saya daripada Selangor tidak dapat mengetahui terus mengenai kuih tersebut walaupun telah diberi gambaran dengan terperinci oleh kami semua. Hal sedemikian kerana, mungkin di Selangor tidak terdapat kuih ini kerana kuih ini berasal daripada negeri di Pantai Timur terutamnya Kelantan dan Terengganu. Berdasarkan situasi ini, saya dapat rumuskan bahawa kita perlu bercakap dan menggunakan bahasa baku agar tidak berlaku perbezaan sebutan dan kekeliruan terhadap benda yang hendak disampaikan.

0 comments: