BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, February 11, 2011

SITUASI:

Situasi ini berlaku ketika saya menonton televisyen bersama-sama dengan rakan saya. Ketika itu, kami menonton sebuah rancangan Indonesia. Selepas menonton rancangan tersebut, kami merancang untuk pergi makan. Salah seorang rakan saya berjalan lebih laju daripada kami semua. Tiba-tiba dia berhenti dan mengatakan sesuatu kepada kami iaitu:

“Teman-teman cepat cikit sih. Aku udah lapar bangat nih”.

ULASAN:
Berdasarkan situasi di atas, salah seorang daripada rakan saya menggunakan bahasa Indonesia apabila bercakap dengan kami semua. Rakan saya itu mungkin terpengaruh dengan Sinetron yang ditontonnya. Hal ini merupakan sebahagian daripada masalah yang sering melanda masyarakat kita iaitu terpengaruh dengan bahasa asing. Banyak unsur bahasa asing yang sering kita dengar dalam pertuturan masyarakat kita pada hari ini. Sesetengah terpengaruh dengan bahasa Inggeris, Korea, Japan dan lain-lain lagi. Hal yang sedemikian berlaku kerana pengaruh media yang sering memutarkan lagu-lagu dan drama-drama dari negara lain sehingga mempengaruhi minda masyarakat kita. Sebagai contoh bahasa asing yang sering dituturkan oleh masyarakat kita terutamanya golongan remaja ialah:

Bahasa Inggeris : Assignment, handphone, chat, shopping dan lain-lain lagi.
Bahasa Korea : Aigoo (mengeluh), oppa (abang), Onni (kakak) dan lain-lain lagi
Bahasa Indonesia : Capet, kaget, sih, dan sebagainya.

Di atas adalah sebahagian daripada contoh yang biasa kita dengar. Pihak berwajib seharusnya mengambil serius hal ini kerana kewujudan bahasa asing dalam pertuturan masyarakat di negara kita boleh menjejaskan kedudukan bahasa Melayu. Tambah memburukan keadaan, bahasa asing ini bercampur aduk dengan bahasa Melayu sehingga menjadi amalan dalam percakapan seharian masyarakat kita. Kita seharusnya mencintai bahasa kita dengan menjaga dan memeliharanya daripada terpengaruh dengan bahasa lain.

0 comments: