BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 8, 2011

MENGANDUNG ATAU BERTELUR

SITUASI:

Situasi kali ini berlaku di sebuah klinik. Tujuan saya ke klinik adalah untuk menemani kawan saya berjumpa dengan doktor kerana deman. Ketika menunggu giliran nama kawan saya dipanggil, saya terpandang dua orang kanak-kanak sedang melihat ikan di dalam sebuah akuarium yang diletakkan berhampiran dengan kaunter mengambil ubat. Sambil melihat kanak-kanak tersebut, saya terdengar perbualan antara mereka. Salah seorang daripada kanak-kanak tersebut berkata:

“wah, besarnya perut ikan ni! Mesti ikan ni mengandung”.

Saya dan kawan saya tergelak mendengar kata-kata tersebut. Lalu terlintas di fikiran saya bahawa kata-kata yang diungkapkan oleh kanak-kanak tersebut merupakan satu daripadakesalahan bahasa.

ULASAN:

Kanak-kanak sememangnya mempunyai sifat ingin tahu dan mereka juga mudah keliru dengan perkara yang dilihat atau didengar oleh mereka. Kanak-kanak tersebut biasa melihat wanita mengandung yang mana perutnya besar berbanding orang kebanyakan. Oleh sebab itu, kanak-kanak itu menyamakan ikan tersebut dengan wanita mengandung kerana perut ikan tersebut besar. Kesalahan ini berlaku kerana kurangnya pemahaman dan pengetahuan kanak-kanak tersebut kerana fikiran mereka masih belum matang dan berkembang. Mereka juga dalam proses belajar dan mengenal persekitaran mereka. Oleh itu, mereka tidak mengetahui bahawa ikan merupakan spesis binatang yang bertelur dan bukannya mengandung

0 comments: