BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 14, 2011

CANTIK!

SITUASI:
Situasi kali ini berlaku semasa saya sedang berehat sambil membaca sebuah majalah hiburan. Pada satu halaman, tercetak sebuah lirik lagu yang sedang hangat diputarkan di radio mahu pun televisyen pada masa sekarang. Namun begitu, bukan kehangatan lagu tersebut yang menjadi persoalan kepada saya, tetapi kata-kata yang terkandung di dalam lirik itu yang menarik minat saya. Antara kata-kata yang terdapat dalam lirik lagu tersebut ialah:


Cantik luar cantik dalam cantik dengar sini 
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit
                                                           (Malique feat Najwa)


ULASAN:
Berdasarkan kata-kata yang terdapat dalam lirik lagu di atas, terdapat perulangan kata berlaku pada perkataan cantik. Perkataan cantik diulang sebanyak enam kali dalam lirik lagu di atas. Berdasarkan  lirik tersebut, perkataan cantik yang dinyatakan oleh penulis lirik itu mempunyai dua maksud iaitu:

1.      Cantik = Rupa paras yang elok
2.      Cantik= Gelaran bagi wanita

Situasi yang berlaku ini dipanggil ketaksaan leksikal yang bermaksud, satu perkataan mempunyai lebih daripada satu makna. Tanpa kita sedari, walaupun kadang-kadang lirik lagu boleh merosakkan akhlak dan minda manusia terutamanya remaja, namun sekiranya kita melihatnya dari pandangan yang positif, kita dapati kebanyakan lirik lagu yang dihasilkan menggunakan bahasa yang indah dan puitis untuk kita hayati. Oleh sebab itu, kita perlu bijak berfikir sama ada sesuatu perkara itu baik atau sebaliknya.

0 comments: