BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, March 3, 2011

SIAPA PUNYA KERJA??

SITUASI:

Hari ini saya menelefon emak saya yang datang ke Kuala Lumpur untuk konvokesyen sepupu saya. Ketika sedang bercakap dengan emak saya, tiba-tiba sepupu saya mahu bercakap dengan saya. Semasa berbual dengannya, dia bertanyakan beberapa soalan kepada saya:

Sepupu: Bakpo mu dop mai KL nyo??
Saya:  Aku ado kelas sapa pukol 7 la.
Sepupu: owh..Pahtu mu dok wat gapo loni?
Saya: Aku tengah mikir isemen ni weh.
Sepupu: Isemen gapo lagi nyo.
Saya: Nih pasal ejaan saloh. Aku keno wat diari hari-hari la.
Sepupu: Haa aku nok tunjuk bendo ko mu. Nanti aku MMS ko mu.

Tet..tet..MMS pun sampai.


Rupa-rupanya sepupu saya menghantar satu iklan yang ditampal berhampiran dengan lif rumahnya. Saya masih ingat akan  iklan ini. Pada awal tahun ini, saya ke rumahnya di KL dan pernah ternampak iklan ini. Pada masa itu saya tidak ambil peduli iklan tersebut. Rupa-rupanya iklan itu maish ada sehingga kini. Mungkin iklan tersebut ditampal di tempat yang tinggi, oleh sebab itu orang tidak boleh mencabutnya dan masih ada sehingga sekrang.

ULASAN
Berdasarkan gambar di atas, didapati terdapat begitu banyak kesalahan ejaan yang dilakukan. Antaranya perkataan tersebut ialah:

keselamat=keselamatan
berkeja=bekerja
semingu =seminggu
keterajang=keterangan

 Kesalahan yang dilakukan ini adalah sungguh serius dan memalukan. Mungkin iklan ini ditulis oleh warga asing atau mungkin juga warga Malaysia. Kesalahan ejaan boleh membawa kesan yang serius kepada pembacanya. Antara kesannya ialah masyarakat akan menjadi keliru sama ada iklan tersebut adalah betul-betul atau hanya sekadar main-main. Selain daripada mengurangkan keyakinan orang ramai terhadap iklan tersebut, kesalahan ejaan yang dilakukan juga menyebabkan makna hasil daripada ejaan tersebut berbeza dengan makna asal perkataan itu. Sebagai contoh, penulis ingin menulis untuk keterangan lanjut tetapi ditulis untuk keterajang. Terajang berbeza sama sekali maksudnya dengan terang. Oleh sebab itu, kita sebagai masyarakat Malaysia seharusnya peka dengan masalah ini kerana ia bukan sahaja mencemarkan bahasa Melayu tetapi turut merendah-rendah maruah bangsa kita.

0 comments: