BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, March 10, 2011

PERKATAAN YANG TELAH MANTAP BINAANNYA

SITUASI
Situasi ini berlaku di sebuah klinik. Hari ini saya ke Klinik Dr. Mazlan di pekan Tanjong Malim. Saya ke sini kerana ingin mengambil ubat cirit-birit. Saya diberikan tiga jenis ubat dan ubat tersebut perlu diambil pada waktu pagi, petang dan malam. Oleh itu, sebelum saya memakan ubat yang diberikan, saya terlebih dahulu membaca aturannya. Pada plastik ubat tersebut ditulis Pagi, Tengah hari, Petang dan Malam. Di sini, saya secara tidak langsung mengesan satu kesalahan bahasa iaitu Tengah hari.




ULASAN:
Pada pendapat saya, ejaan bagi perkataan tengah hari adalah salah. Hal ini kerana, perkataan tengah dan hari perlu dieja rapat dan bukannya berasingan. Alasannya adalah kerana perkataan tersebut merupakan perkataan yang telah mantap binaannya dalam bahasa Melayu. Oleh sebab itu, ahli-ahli bahasa telah menetapkan ejaan yang betul bagi perkataan tengah hari ialah tengahari.

0 comments: