BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, March 10, 2011

PENGGUNAAN KATA SENDI YANG SALAH

SITUASI
Dalam perjalanan pulang ke Tanjong Malim dari Subang Jaya, saya singgah sebentar di Mydin Mall Subang Jaya untuk membeli barangan keperluan. Saya perlu melalui bahagian barangan mentah untuk ke bahagian makanan seperti roti dan pastri. Saya sempat menjeling pada tanda-tanda harga yang diletakkan pada barangan di pasar raya tersebut  kalau-kalau ada kesilapan ejaan atau sebaliknya yang boleh saya letakkan dalam blog saya. Apabila tiba di bahagian ikan, saya mengesan satu kesalahan bahasa pada papan tanda harga, yang tertulis;




ULASAN
Berdasarkan situasi di atas, perkataan keatas adalah salah kerana perkataan ke dan atas dieja rapat. Ke merupakan kata sendi nama manakala atas pula merupakan kata arah. Dalam bahasa Melayu, kata sendi yang diikuti dengan kata arah perlu dieja berasingan. Oleh sebab itu, ejaan yang sebetulnya bagi kesalahan tersebut ialah ke atas (dieja terpisah).

0 comments: