BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, March 5, 2011

Ragam juruhebah

SITUASI:
Situasi berikutnya berlaku semasa saya sedang membeli makanan. Ketika ini merupakan hari terbuka Kolej Harun Aminurrashid. Oleh itu, terdapat juruhebah yang terdiri daripada penghuni kolej ini untuk memeriahkan suasana karnival. Ketika sedang menunggu giliran saya untuk membayar makanan yang dibeli, tiba-tiba saya terdengar juruhebah tersebut membuat satu kesalahan ketika sedang bercakap. Antara petikan ucapan yang dituturkan oleh juruhebah tersebut ialah:
Juruhebah 1:   Orang ramai diminta datang ke KHAR bagi memeriahkan lagi karnival pada hari ini.
Juruhebah 2: Yer anda pasti tidak rugi datang ke sini. Kami ada pelbagai aktiviti dan juga konsert. Agaknya artis apa datang malam ni yer.?

ULASAN:
Berdasarkan situasi di atas, juruhebah tersebut telah melakukan kesalahan dari segi penggunanaan kata tanya. Kata tanya ‘apa’ digunakan bagi menanyakan nama benda atau binatang. Manakala bagi manusia, kata tanya yang sesuai ialah ‘siapa’. Oleh itu, juruhebah tersebut perlu berhati-hati ketika bertutur kerana percakapannya itu bukan sahaja didengar oleh penghuni kolej, tetapi juga didengar oleh masyarakat di luar sana. Oleh sebab itu, mereka perlu merujuk perkara ini dengan orang yang lebih pakar dahulu sebelum bertutur agar kesalahan tersebut dapat dibaiki dan dielakkan.

0 comments: