BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, March 13, 2011

03.03.11

SITUASI

Setelah menyiapkan tugasan individu, tiba-tiba kawan saya datang ke bilik dan bertanyakan tarikh tugasan tersebut perlu dihantar. Lalu saya melihat kalendar di sebelah kanan meja saya kerana segala tarikh penting akan saya catatkan. Semasa sedang memerhatikan kalendar tersebut, saya memandang ruangan kalendar yang bertarikh 3 Mac 2011. Pada ruangan tarikh tersebut saya menandakan tarikh ulang tahun kelahiran anak saudara saya. Antara ayat yang digunakan saya ialah:

 “Hari Jadi Aqil ke5”

Pada masa yang sama, saya mengesan kesalahan bahasa yang digunakan oleh saya iaitu “ke5”.

ULASAN

Berdasarkan situasi di atas, didapati saya melakukan kesalahan kerana tidak menggunakan kata sempang (-) selepas penggunaan kata sendi ke dan kata bilangan 5. Kesalahan ini berlaku kerana ruangan untuk menanda tarikh penting pada kalendar tersebut agak kecil dan telah mengehadkan saya untuk menulisn ayat yang panjang. Namun begitu, saya telah menyedari kesalahan itu dan tidak akan mengulanginya lagi terutamanya ketika melakukan penulisan rasmi mahu pun tidak rasmi. Oleh itu, ejaan yang betul bagi perkataan yang menggunakan kata sendi ke yang diikuti oleh kata bilangan ialah ke-5.

0 comments: